تفاوت اسکین تگ و زگیل تناسلی ، علت ها، درمان و پیشگیری

مرداد ۱۹, ۱۳۹۹

زگیل تناسلی و اسکین تگ دو بیماری شایع پوستی هستند. آنها شبیه یکدیگر هستند و ممکن است با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. در ادامه دو تفاوت اسکین تگ و زگیل تناسلی بیان شده است.

• اسکین تگ ها گرد و نرم هستند و روی یک پایه رشد میکنند(یعنی روی سطح پوست نیستند و ریشه دارند). آنها کوچک اند و شبیه بادکنک های فرو رفته اند. دردناک و سرطان زا نیستند اما در هنگام برخورد با لباس یا هنگام مقاربت تشدید میشوند.
  • زگیل تناسلی، برجستگی هایی صاف اند که بر روی سطح پوست رشد میکنند. آنها معمولا سفت هستند و گاهی اوقات شبیه گل کلم میشوند. زگیل تناسلی نیز مانند اسکین تگ، خطرناک یا سرطان زا نیستند اما از یک عفونت خبر میدهند. درمان برای جلوگیری از پیشرفت عفونت واجب است.

تفاوت اسکین تگ و زگیل تناسلی

هر دوی آنها، به صورت تکی یا دسته جمعی رشد میکنند. ممکن است هر دوی آنها در یک منطقه رشد کنند. آنها کوچک هستند و شناسایی، دشوار است. اما با یکدیگر تفاوت هایی دارند که تشخیص آنها را آسان تر میکند.

اسکین تگ

• اسکین تگ ها فیبروم بافت نرم، کوچک و به رنگ گوشت هستند.
  • آنها روی ساقها یا “اندامهای” ریز سطح پوست ایجاد می شوند.
  • زمانی که آنها را فشار دهید، نرم هستند و به راحتی خم میشوند.
  • برخی اوقات آنها بزرگ میشوند، حتی مال بعضی افراد به اندازه ی یک دانه ی انگور با انجیر است.
  • در اولین مرحله ی رشد که بیماری ظاهر میشود، رشد آنها سریع است اما پس از مدتی رشد آنها کاهش می یابد.
  • امکان تغییر رنگ آنها از رنگ گوشت به قهوه ای تیره یا روشن وجود دارد.
  • این تغییر رنگ عادی است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.
  • اسکین تگ ها بر روی گردن، زیربغل یا بین چین های پوستی رشد میکنند.
  • آنها همچنین روی کشاله ی ران و دستگاه تناسلی نیز رشد میکنند.
  • تگ های واژینال کمتر رایج است.
  • آنها به دلیل فضای مرطوب واژن، اصطکاک و هوای مرطوب بوجود می آیند.

زگیل تناسلی

• زگیل تناسلی برجستگی های صافی است که بر روی سطح پوست رشد میکند.
  • زگیل ها در همه جای بدن رشد میکنند اما زگیل تناسلی بر روی واژن، ولووا، آلت تناسلی و مقعد ظاهر میشود.
  • آنها به رنگ گوشت، پوست، قهوه ای یا صورتی هستند.
  • رنگ آنها در طول زمان تغییر میکند.
  • امکان کاهش و از بین رفتن آنها وجود دارد و ممکن است بعدها به شکل لکه ظاهر شوند.
  • زمانی که از بین میروند، رنگ پوست به حالت طبیعی بازمیگردد.
  • زمانی که به آنها دست میزنید سخت هستند و ممکن است شبیه گل کلم باشند.
  • امکان رشد آنها به صورت تکی و دسته جمعی وجود دارد.

عوامل

ممکن است اسکین تگ و زگیل تناسلی بخاطر ظاهرشان اشتباه گرفته شوند اما در آنها تفاوت هایی است.

اسکین تگ

ّبارداری منجر به ایجاد اسکین تگ می شود

نیمی از بزرگسالان، حداقل یکبار در زندگی به این مشکل دچار میشوند اما دلیل مشخصی ندارد. عوامل متعددی باعث ابتلا به آنها میشود که شامل موارد زیر است:

• اصطکاک: ساییده شدن لباس ها با پوست منجر به پیشرفت آنها میشود. مالش مکرر بین لباس و پوست، باعث ایجاد حساسیت پوست و واژن میشود و برای اسکین تگ ها امکان رشد فراهم میکند.اصطکاک در زمان مقاربت نیز منجر به این عارضه میشود.
  • بارداری:  تغییر در هورمون های زمان بارداری خطر ابتلا را افزایش میدهد و رشد آنها را سریع تر میکند.
  • اضافه وزن و چاقی: افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند امکان ابتلا به این عارضه ی پوستی را دارند. اضافه وزن اصطکاک پوست را افزایش میدهد و فضای بیشتری را برای ابتلا به اسکین تگ فراهم میسازد.
  • دیابت نوع ۲: اسکین تگ ها یکی از علائم دیابت نوع دو و میزان انسولین بالا هستند.
  • سن: در افراد بالای ۶۰ سال بیشتر شایع هستند.
  • ژنتیک: اگر فردی در افراد خانواده به این بیماری مبتلا بوده است، امکان مبتلا شدن سایر افراد نیز وجود دارد.

زگیل تناسلی

برعکس اسکین تگ ها، پزشکان علت زگیل تناسلی را میدانند.

• علت آن ویروس اچ پی وی یا پاپیلومای انسانی است که نوعی عفونت مقاربتی است و بسیار مسری است.
  • بیش از ۱۰۰ نوع اچ پی وی شناسایی شده است.
  • ۴۰ نوع آنها اطراف واژن را عفونی میکند و ۲ نوع آنها مربوط به زگیل تناسلی است.
  • اچ پی وی بسیار شایع است.
  • نیمی از افراد که از نظر جنسی فعال هستند به آن مبتلا میشوند.
  • البته ممکن است علت این فعال بودن فشار ناشی از زگیل باشد که هفته ها یا ماه ها قبل از ظاهر شدن زگیل ایجاد میشود.

• برای تشخیص بیماری به پزشک مراجعه کنید.
  • برای تشخیص پزشک به زگیل ها نگاه میکند یا بیوپسی انجام میدهد.

برای بیوپسی، پزشک یکی از برجستگی ها را برمیدارد و ناحیه ی اطراف را منجمد میکند. نمونه را به آزمایشگاه میفرستند تا زیر میکروسکوپ آزمایش شود. تکنسین آزمایشگاه معمولاً می تواند بر اساس این ارزیابی بصری، تشخیص را انجام دهد. اگر نتایج واضح نبود، پزشک آزمایش خون را تجویز میکند تا علل احتمالی دیگر را شناسایی کند.

درمان

اسکین تگ ها ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند مگر اینکه حساسیت یا مشکل ایجاد کنند، اگر آنها را به حال خود رها کنید مشکلی ایجاد نمیکند. زگیل ها را نیز حتما نباید درمان کنید، اگر درمان را انتخاب نکنید زگیل ها به خودی خود از بین میروند.

درمان زگیل تناسلی و اسکین تگ

اگر تصمیم به درمان اسکین ها و زگیل ها  دارید، راه های درمان مشابه است:

• کرایوتراپی: پزشک از ماده ی نیتروژن برای منجمد کردن برجستگی ها استفاده میکند و آنها از بین میروند و پوست در طول زمان بهبود می یابد.
  • جراحی: پزشک از چاقوی جراحی برای برداشتن آنها استفاده میکند.
  • لیزر: پرتو لیزر به برجستگی ها برخورد میکند و آنها را ازبین میبرد . پوست در طی زمان بهبود می یابد.
  • انعقاد: پزشک می تواند از یک حلقه سیم داغ برای بریدن زائده ها در طی یک عمل جراحی برقی الکتروشیمیایی استفاده کند.

پیشگیری

علت اصلی ظاهر شدن این اسکین تگ ها مشخص نیست، بنابراین هیچ راه شناخته شده ای برای جلوگیری از شکل گیری آنها وجود ندارد. اما میتوان از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری کرد.

• خوددارای از تماس جنسی
  •   اگر از لحاظ جنسی فعال هستید از میزان آن بکاهید
  • مقاربت ایمن داشته باشید، یعنی در هنگام مقاربت از کاندوم استفاده کنید.
  • میتوان از واکسن اچ پی وی استفاده کنید.

واکسن اچ پی وی خطر ابتلا به ویروس و همچنین سرطان دهانه ی رحم را کاهش میدهد. واکسن برای نوجوانان و جوانان پیشنهاد شده است زیرا تاثیرگذاری آنها در این سنین بیشتر است اما افراد بالای ۲۵ سال نیز میتوانند واکسن را دریافت کنند.