پماد کلوتریمازول چیست {نحوه مصرف برای عفونت واژن+ مقعد}

پماد کلوتریمازول برای چیست

پماد کلوتریمازول (Clotrimazole) یک داروی ضد قارچ است که انواع خاصی از عفونت های قارچی یا مخمری پوست را درمان می کند. عفونت های قارچی در هر جایی از بدن ممکن است ایجاد شود مانند روی انگشتان دست و پا، واژن، مقعد و یا روی پوست. یکی از داروهای ضد قارچ پماد کلوتریمازول می باشد که رشد و تکثیر قارچ های عامل عفونت در ناحیه را کنترل می کند.

پماد کلوتریمازول چیست و چه کاربردی دارد

پماد کلوتریمازول به انگلیسی Clotrimazole برای درمان عفونت های پوستی مانند پای ورزشکاران، خارش ژوک (jock itch یا تینیا کروریس (tinea cruris) یکی از شایع‌ترین عفونت‌های قارچی)، درماتوفیتوز یا کرم حلقوی (که باعث ایجاد بثورات پوسته پوسته قرمز در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود) و سایر عفونت های قارچی پوست (کاندیدیاز) استفاده می شود.

پماد کلوتریمازول برای قارچ پوستی

این دارو همچنین برای درمان یک بیماری پوستی به نام پیتریازیس (یک عفونت قارچی که باعث روشن یا تیره شدن پوست گردن، سینه، بازو و پاها می شود) استفاده می شود. کلوتریمازول یک ضد قارچ است که با جلوگیری از رشد قارچ عمل می کند.

سایر نام های تجاری:

Alevazol
Dermacinrx Therazole Pak
Lotriderm
Lotrimin
Lotrimin F
Lotrisone
Mycelex

کاربردهای پماد کلوتریمازول :

• پماد کلوتریمازول برای قارچ پوستی
  • پماد کلوتریمازول برای خارش ناحیه تناسلی
  • پماد کلوتریمازول برای عفونت مقعد
  • پماد کلوتریمازول برای عفونت واژن
  • پماد کلوتریمازول برای جوش صورت
  • پماد کلوتریمازول برای بوی بد واژن
  • پماد کلوتریمازول برای قارچ پا

پماد کلوتریمازول برای عفونت مقعد

عفونت مخمری مقعدی زمانی است که قارچی به نام کاندیدا در داخل و یا اطراف مقعد رشد می کند. عفونت ممکن است از آنجا شروع شود و به آلت تناسلی یا واژن یا برعکس گسترش یابد و باعث خارش شدید، قرمزی و احساس سوزش شود.

عفونت‌های مخمری مقعدی معمولاً به راحتی با داروهای بدون نسخه (OTC) یا داروهای تجویزی درمان می‌شوند.

به نقل از سایت www.my.clevelandclinic.org

Treatment for an anal yeast infection may include an antifungal medication. Many of the same antifungal medications used for vaginal yeast infections can be used for anal yeast infections as well

ترجمه متن بالا: درمان عفونت مخمری مقعدی ممکن است شامل داروهای ضد قارچی باشد. بسیاری از داروهای ضد قارچی که برای عفونت‌های قارچی واژن استفاده می‌شوند، می‌توانند برای عفونت‌های مخمری مقعدی نیز استفاده شوند.

علائم رایج عفونت مقعدی عبارتند از:

پماد کلوتریمازول برای عفونت واژن

کلوتریمازول واژینال برای درمان عفونت های قارچی واژن استفاده می شود. کلوتریمازول سوزش، خارش و ترشحات واژن را کاهش می دهد. این دارو یک ضد قارچ آزول است. با توقف رشد مخمر (قارچ) که باعث عفونت می شود، عمل می کند.

محصول کلوتریمازول واژینال به ۲ شکل (کرم یا قرص واژینال) عرضه می شود.

پماد کلوتریمازول واژینال فقط برای عفونت های قارچی واژن موثر است. ممکن است نوع دیگری از عفونت (مانند واژینوز باکتریال) داشته باشید و به داروی متفاوتی نیاز داشته باشید.
اگر تب، لرز، علائم شبیه آنفولانزا، درد معده،شکم، یا ترشحات بدبو از واژن دارید، از این دارو استفاده نکنید. کلوتریمازول واژینال برای درمان عفونت های قارچی واژن در بزرگسالان و کودکان ۱۲ سال و بالاتر استفاده می شود. کلوتریمازول در دسته ای از داروهای ضد قارچی به نام ایمیدازول قرار دارد.

نحوه استفاده پماد کلوتریمازول واژینال با اپلیکاتور

این محصول فقط برای استفاده واژینال می باشد. دارو را معمولاً یک بار در روز هنگام خواب به مدت ۱ تا ۷ شب طبق دستور زیر استفاده کنید:

• اپلیکاتور همراه پماد کلوتریمازول واژینال را تا قسمت مشخص شده پر کنید.
  • به پشت بخوابید و پاهای خود را بالا بیاورید.
  • اپلیکاتور را وارد واژن کرده و پیستون را فشار دهید تا پماد وارد واژن شود.
  • در نهایت اپلیکاتور را بیرون بیاورید و اگر یکبار مصرف است آن را دور بیندازید یا اگر قابل استفاده مجدد است آن را بشویید.
  • برای جذب و اثر دهی بهتر دارو بهتر است این پماد را شب موقع خواب استفاده کنید و بعد از آن دیگر از جای خودتان بلند نشوید.

پماد کلوتریمازول برای خارش بیرونی واژن

اگر در اطراف و بیرون واژن (فرج) خارش یا سوزش دارید، این پماد را معمولاً یک یا دو بار در روز به مدت حداکثر ۷ روز روی ناحیه بمالید.

نحوه استفاده از پماد کلوتریمازول

• این دارو فقط برای استعمال خارجی است. از طریق دهان مصرف نکنید. دستورالعمل های روی بسته بندی پماد را بخوانید.
  • دست های خود را قبل و بعد از استفاده بشویید.
  • در صورتی که برای درمان عفونت دست یا ناخن از پماد کلوتریمازول استفاده می کنید، دست ها را فقط قبل از استفاده بشویید.
  • یک لایه نازک از پماد را روی ناحیه آسیب دیده و مقدار کمی را روی ناحیه اطراف بمالید. به آرامی مالش دهید.
  • آن ناحیه را نپوشانید یا بانداژ نکنید، مگر اینکه پزشکتان دستور داده باشد.

عوارض پماد کلوتریمازول

پماد کلوتریمازول برای عفونت پای ورزشکاران

سوزش، تورم، قرمزی، برآمدگی های جوش مانند، حساسیت یا پوسته پوسته شدن پوست درمان شده ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این موارد ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک اطلاع دهید.

اگر پزشک به شما دستور داده است که از این دارو استفاده کنید، به یاد داشته باشید که پزشک تشخیص داده مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت داشتن هرگونه عوارض جانبی جدی، از جمله: تاول، ترشح و زخم باز، فوراً به پزشک اطلاع دهید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

موارد احتیاط

قبل از مصرف این موارد را به پزشک خود اطلاع دهید:

• اگر یک واکنش غیر معمول یا آلرژیک به کلوتریمازول، سایر ضد قارچ ها یا داروها، غذاها، رنگ ها یا مواد نگهدارنده داشته اید.
  • باردار هستید یا برای بارداری اقدام می کنید.
  • در دوران شیردهی هستید (مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید)
  • این دارو را در چشم، بینی، دهان یا واژن استفاده نکنید.
  • از این دارو در فواصل منظم استفاده کنید و بیشتر از دوز توصیه شده استفاده نکنید.
  • برای استفاده از پماد کلوتریمازول برای کودکان با پزشک اطفال صحبت کنید. در حالی که این دارو برای کودکان خردسال در شرایط انتخابی استفاده شده است، اما لازم است اقدامات احتیاطی اعمال شود.

استفاده از پماد کلوتریمازول در دوران اقدام به بارداری

اگر برای بارداری اقدام می کنید و به دلیل عفونت واژن یا خارش، از پماد کلوتریمازول استفاده می کنید، ممکن است این پماد داخل واژن روی حرکت اسپرم تاثیرگذار باشد و مانع بارداری شود.

بهتر است ابتدا دوره درمان خود با پماد کلوتریمازول را برای یک هفته تمام کنید و سپس اقدام به بارداری نمایید. با داشتن عفونت های رحمی بارداری صحیح نیست. همچنین در دوره استفاده از پمادهای واژینال نباید رابطه جنسی داشته باشید.

تداخلات دارویی

پماد کلوتریمازول برای قارچ پا

از آنجایی که کلوتریمازول به طور کلی به طور قابل توجهی جذب نمی شود، تداخلات دارویی در مصرف آن مسئله مهمی نیست.اما مصرف همزمان داروهایی مانند:

• فنی توئین
  • فنوباربیتال
  • کاربامازپین
  • ریفامپیسین
  • ایزونیازید
  • ریتوناویر
  • افاویرنز

می‌تواند متابولیسم ضدقارچ‌های آزول را القا کند و منجر به شکست درمان ضد قارچی شود.

فهرستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و محصولات گیاهی) را با پزشک خود به اشتراک بگذارید. هیچ دارویی را بدون تایید پزشک شروع نکنید، متوقف نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید.