درمان شقاق با لیزر در یک جلسه *سرپایی* (تضمینی بدون درد)

درمان شقاق مقعدی با لیزر

شقاق یا فیشر یکی از شایع ترین بیماری های مقعدی است که طی آن زخم در ناحیه مقعد ایجاد می شود. این بیماری بسیار دردناک بوده و می تواند باعث اختلال در کیفیت زندگی فرد شود. درمان های متعددی برای شقاق مقعد وجود دارد که از جمله آن ها می توان به مصرف داروهای ضدالتهاب، استراحت، حمام نشستن در آب گرم و در نهایت جراحی یا عمل شقاق اشاره کرد.

اما اخیراً روش جدیدی به نام درمان با لیزر برای درمان شقاق مقعد معرفی شده است. پزشک یک میله یا پروب لیزری را به آرامی وارد مقعد می کند و لیزر را به مدت چند ثانیه در هر ناحیه اعمال می کند. این کار معمولاً در یک جلسه انجام می شود و نیاز به تکرار نیست. عمل فیشر با لیزر مقعدی معمولاً درد کمی دارد و بی حسی موضعی هم استفاده می شود.

لیزر شقاق در عرض یک روز و در مدت ۱۵ دقیقه تحت بی حسی موضعی انجام می شود که پس از آن بیمار مرخص می شود.

از همین رو در این مطلب قصد داریم تا بهترین روش های درمانی همچون لیزر را معرفی کنیم و در آخر بهترین گزینه درمان فیشر را در اختیار شما قرار دهیم پس با ما همراه باشید.

فیلم عمل شقاق با لیزر را مشاهده می کنید:

درمان شقاق با لیزر روشی نوین و بی خطر می باشد که در یک جلسه و کمتر از ۱۵ دقیقه و با بی حسی موضعی انجام می شود. در این روش با استفاده از لیزر زخم داخل مقعدی و شکاف های انتهای روده که باعث ایجاد درد داخل مقعد و سوزش مقعد در هنگام دفع مدفوع میشوند، ترمیم میگردد.
از مزایای عمل شقاق با لیزر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد بسیار کم
  • با بی حسی موضعی، بصورت سرپایی و بدون خونریزی
  • هزینه به مراتب کمتر از روش جراحی
  • کمترین دوران نقاهت
لیزر شقاق در پرتو کلینیک

📞 اگر علائم این بیماری را در خود حس می کنید هرچه سریع تر جهت تعیین وقت “عمل شقاق با لیزر در پرتو کلینیک” تماس بگیرید:

درمان شقاق چیست؟

روش درمانیمزایامعایب
لیزر شقاقدرمان سریع و قطعی شقاق، غیرتهاجمی بودن، درد کمتر، بهبود سریعتر، عوارض کمترهزینه بالاتر، در دسترس نبودن برای همه
درمان شقاق با داروهزینه کمتر، در دسترس بودنکند بودن بهبودی، اثربخشی کمتر در موارد شدید
عمل جراحی فیشر یا شقاقمؤثر در موارد شدید، احتمال درمان کاملتهاجمی بودن، درد بیشتر، احتمال عوارض و عود
بوتاکس شقاق مقعدیکاهش درد عضلانی، بهبودی موقتاثر موقت، عود مجدد
درمان شقاق با لیزر یا جراحی؟

درمان شقاق یا فیشر بستگی به شدت و محل آن دارد. در اکثر موارد از درمان های غیرتهاجمی مانند پماد و داروی شقاق، مصرف مسکن و ضدالتهاب ها استفاده می شود. اما در موارد شدیدتر ممکن است نیاز به درمان های تهاجمی تر باشد که از جمله آن ها می توان به “درمان فیشر با لیزر” اشاره کرد. درمان با لیزر یک روش مؤثر برای شقاق است که می تواند باعث کوچک شدن شقاق و کاهش درد شود.

در این روش از لیزرهایی مانند لیزر CO2 و لیزر اگزایمر استفاده می شود. لیزر انرژی را به صورت نقطه ای به بافت آسیب دیده منتقل می کند و باعث التهاب موضعی و تحریک سلول های جوان برای ترمیم بافت می شود. همچنین لیزر باعث افزایش تولید کلاژن در بافت و کوچک شدن شقاق می گردد. در مجموع، درمان با لیزر یک روش مفید و مؤثر برای بهبود شقاق یا فیشر در موارد شدیدتر است.


لیزر شقاق مقعدی چگونه است؟

لیزر شقاق بهتر است یا جراحی

بسیاری این سؤال را می پرسند که درمان شقاق بدون جراحی چگونه است؟ درمان شقاق مقعدی با لیزر یک روش مؤثر و کم درد است. لیزر باعث ایجاد التهاب موضعی در بافت می شود که باعث تحریک جریان خون و ترمیم بافت می گردد. همچنین لیزر باعث کوچک شدن شقاق، بسته شدن زخم و کاهش درد می شود.

روش کار به این صورت است که پزشک جراح یا دکتر شقاق ناحیه مقعد بیمار را با آمپول لیدوکائین بی حس کرده و سپس توسط اشعه لیزر پرتوان قسمتی از عضله اسفنکتر مقعد را برش می دهد. در نتیجه عضلات اسفنکتر شل می شود. علاوه بر این، اسکار شقاق نیز بهبود می یابد و بیمار درمان می شود. لیزر شقاق مقعدی که معمولاً ۱۵ الی ۴۵ دقیقه زمان می برد موجب کاهش اسپاسم و تسکین فوری درد بیمار خواهد شد.

درمان قطعی شقاق مقعدی با لیزر

پرتو لیزر توسط فیبر شعاعی مستقیما به شقاق برخورد کرده و باعث کوچک شدن آن ها میشود. علاوه بر این، انرژی لیزر خونرسانی به گره ها را کاهش می دهد.

درمان فیشر با لیزر از بروز یا عود پرولاپس جلوگیری می کند. در واقع درمان سریع و قاطع شقاق مقعدی، لیزر است. در مجموع لیزردرمانی یک روش ایمن و مؤثر برای درمان شقاق مقعدی است که می تواند باعث التیام سریع تر شقاق، کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی شود. اکنون که می‌دانید راه درمان فیشر چیست، حتما برای بهبود خود اقدام کنید.

فیلم عمل شقاق با لیزر

در فیلم لیزر شقاق می بینیم که از دو نوع لیزر کم توان و پرتوان برای درمان شقاق مقعدی استفاده می شود. اگر شقاق حاد باشد در یک جلسه با تاباندن لیزر کم توان زخم ترمیم و درمان می شود اما برای شقاق های مزمن از لیزر پر توان و عمل اسفنکتروتومی استفاده می شود.

همچنین اگر نمیدانید که آیا زخم مقعدی همان شقاق است یا بواسیر؟ یا قادر به تشخیص نیستید می توانید از مطلب عکس شقاق تصاویر فیشر مقعدی را ببینید و با مشکل خودتان مقایسه کنید اما برای تشخیص دقیق و قطعی حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: چگونه بواسیر و شقاق را از هم تشخیص دهیم؟

طول درمان لیزر شقاق

مدت زمان لازم برای درمان لیزر شقاق بستگی به عوامل مختلفی دارد. از همین رو باید برای دیدن معجزه درمان شقاق صبر داشته باشید. شدت و عمق شقاق در طول درمان مؤثر خواهد بود:

  • هرچه شقاق شدیدتر و عمیق‌تر باشد، زمان بیشتری برای درمان لیزر نیاز است.
  • شقاق های سطحی معمولاً در چند جلسه درمان می شوند، در حالی که شقاق های عمیق‌تر ممکن است چندین ماه طول بکشد.
  • همچنین باید تاثیر نوع لیزر مورد استفاده را هم در نظر داشت. انواع مختلف لیزرها در دسترس هستند که هر کدام ممکن است نیازمند تعداد جلسات متفاوتی باشند. مثلاً لیزر CO2 نسبت به لیزر اگزایمر جلسات کمتری نیاز دارد.
  • از طرفی سن بیمار هم در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود. هرچه سن بیمار بالاتر باشد، فرایند ترمیم آهسته‌تر انجام می شود، بنابراین زمان درمان طولانی تر خواهد بود.
  • همچنین باید عامل میزان پاسخ به درمان را هم در نظر داشت. برخی افراد سریع تر پاسخ می دهند، در حالی که در برخی دیگر پیشرفت کندتر است.

به طور کلی، درمان لیزر شقاق معمولاً بین ۲ تا ۱۰ جلسه نیاز دارد که هر جلسه ۵ تا ۱۵ دقیقه طول می کشد. البته در موارد شدید ممکن است نیاز به جلسات بیشتری باشد. توصیه می شود حتماً براساس تشخیص پزشک و طبق برنامه ی درمانی تجویز شده پیش بروید تا نتایج بهتری حاصل شود.

دوره نقاهت لیزر شقاق چگونه است؟

دوره نقاهت عمل لیزر شقاق، بسته به شدت و وسعت شقاق، متفاوت خواهد بود:

  • در کل پس از عمل جراحی فیشر با لیزر، بیمار به مدت چند روز احساس ناراحتی و درد ملایم خواهد داشت که با مصرف مسکن های ساده قابل کنترل است.
  • قرمزی و تورم خفیف هم در محل درمان شایع است که طی چند روز برطرف می شود.
  • توصیه می شود بیماران در هفته اول دوره نقاهت لیزر شقاق، از نشستن طولانی مدت، ورزش های سنگین و حمام آب گرم خودداری کنند.
  • همچنین پرهیز از خاراندن و تماس با آب و صابون در محل درمان مهم است.
  • بسته به شدت فیشر آنال، ممکن است پس از یک تا دو هفته فعالیت های روزمره به تدریج از سر گرفته شود.
  • التیام کامل ممکن است تا ۶ هفته یا بیشتر نیز طول بکشد.
  • در موارد شدید ممکن است نیاز به چند جلسه لیزردرمانی و فاصله بین جلسات باشد. در این صورت، دوره نقاهت طولانی تر خواهد بود.

در روش لیزر فیشر، کمترین عوارض و کوتاه ترین دوره نقاهت را خواهید داشت ولی ممکن است برخی بیماران پس از لیزر شقاق یا فیشر، دچار بی اختیاری گاز یا بی اختیاری مدفوع شوند، که اگر ادامه دار باشد حتماً باید به پزشک جراح خود مراجعه کنند. در مجموع توصیه می شود بیماران تمام توصیه های پزشک را برای دوران نقاهت دنبال کنند تا فیشر به خوبی درمان شود.

هزینه عمل شقاق با لیزر چقدر است؟

هزینه لیزر فیشر مقعد از جمله سوالات بیماران است که آیا بیمه پرداخت می کند یا نه؟ هیچ بیمه ای عمل های سرپایی و کمتر از ۶ ساعت را تحت پوشش ندارد و هزینه درمان شقاق با لیزر با توجه به عمق پارگی و شدت فیشر (حاد یا مزمن بودن آن) متغیر است.

برای اطلاع از قیمت و هزینه درمان شقاق با لیزر شما میتوانید با کارشناسان ما تماس گرفته یا حضوری مراجعه فرمایید.

درمان شقاق با لیزر بهتر است یا جراحی

لیزر درمانی جدیدترین روش برای بیماری هایی مثل شقاق است که تمامی پزشکان جهان آن را قبول دارند و به دلیل درد کمتر نسبت به جراحی روشی محبوب در بین بیماران شناخته شده است.

در مراحل اولیه که شقاق خفیف است ممکن است با روش های خانگی و یا پماد و دارو درمان شود اما راه درمان برای فیشرهای عمیق و شقاق مزمن فقط جراحی شقاق یا عمل شقاق با لیزر است.استفاده از درمان هایی مثل لیزر بسیار مؤثر است. لیزر با ایجاد یک التهاب کنترل شده، باعث تحریک بافت برای ترمیم می شود. انواع لیزرهایی مثل CO2 laser یا Nd:YAG laser برای درمان قطعی فیشر یا شقاق آنال به کار می روند. در ادامه به بررسی سایر مزایای لیزر شقاق می پردازیم:

بیشتر بخوانید: قیمت درمان شقاق با لیزر در تهران چقدر است؟

مزایای لیزر و مقایسه با سایر روش های درمان فیشر

مزایای لیزر شقاق که به عنوان بهترین درمان فیشر معرفی شده چیست؟

  • درد بسیار کم
  • بیمار بیهوش نمی شود و با بی حسی موضعی قابل انجام است.
  • هزینه درمان شقاق با لیزر بسیار مقرون به صرفه تر از سایر روش ها می باشد.
  • میتوانید به فعالیت های روزمره ی خود ادامه دهید.
  • نیازی به بستری نیست و به صورت سرپایی انجام می شود.
  • اسفنکتر مقعد به خوبی کار میکند ، بنابراین هیچ گونه احتمال بی اختیاری یا نشت مدفوع وجود ندارد.
  • احتمال خونریزی مقعدی بسیار پایین است.
  • مراحل درمان زخم شقاق با لیزر بین ۱۰-۱۵ دقیقه طول میکشد.
  • در روز مراجعه میتوانید عمل را انجام دهید.
  • بعد از عمل بیمار هیچگونه اذیتی ندارد.
  • بهبود سریع

عوارض و معایب لیزر شقاق

استفاده از لیزر برای درمان شقاق یک روش مؤثر و کم خطر محسوب می شود، اما مانند هر روش درمانی دیگری عوارض احتمالی هم دارد که بهتر است معایب لیزر شقاق را بدانید:

  • از عوارض شایع می توان به درد و ناراحتی موقع اعمال لیزر اشاره کرد. البته این درد معمولاً ملایم و قابل تحمل است و با مسکن های ساده، کنترل می شود.
  • عارضه دیگر ممکن است التهاب، قرمزی، تاول یا زخم های سطحی در ناحیه درمان شده باشد که به طور معمول پس از چند روز برطرف می شود.
  • در موارد نادرتر، ممکن است عفونت، خون ریزی، اسکار یا رنگ پریدگی در پوست ایجاد شود.
  • همچنین در صورت اعمال نادرست لیزر ممکن است آسیب به بافت های اطراف رخ دهد. از همین رو باید درمان فیشر آنال بدون جراحی انجام شود تا مشکلات کمتر باشد.

به طور کلی با رعایت نکاتی همچون انتخاب مرکز مجهز و باتجربه، رعایت بهداشت فردی، آماده‌سازی پوست قبل از درمان و مراقبت های بعد از عمل شقاق با لیزر احتمال بروز عوارض لیزر شقاق مقعدی به حداقل می رسد. برخی دیگر از عوارض احتمالی لیزر شقاق در بیمارستان دولتی در این بخش شامل موارد زیر است:

  • بی اختیاری ادرار در اثر آسیب به عضلات اسفنکتر
  • عفونتی که ممکن است با جراحی لیزر ایجاد شود. مراقبت از زخم شقاق بعد از عمل اهمیت زیادی دارد.
  • خونریزی ممکن است رخ دهد و همراه با آن ممکن است بیمار قادر به دفع ادرار نباشد.
  • فیستول مقعدی (تونلی که یک غده عفونی در راست روده را به پوست خارجی مقعد متصل می کند) می تواند ایجاد شود.

سایت Healthline شقاق مقعدی را اینگونه تعریف می کند:

An anal fissure is a small cut or tear in the lining of the anus. The crack in the skin causes severe pain and some bright red bleeding during and after bowel movements.

In most cases, the tear heals on its own. In cases where the fissure persists beyond 6 weeks, it’s considered chronic.

ترجمه متن بالا: شقاق مقعدی یک بریدگی یا پارگی کوچک در پوست مقعد است. شکاف در پوست باعث درد شدید و مقداری خونریزی قرمز روشن در حین و بعد از اجابت مزاج می شود.

در بیشتر موارد، پارگی به خودی خود بهبود می یابد. اما اگر شقاق بیش از ۶ هفته باقی بماند، مزمن در نظر گرفته می شود.

https://www.healthline.com/health/anal-fissure

تفاوت شقاق حاد و مزمن

شکاف و زخم مقعدی معمولا یک مشکل کوتاه مدت (یا حاد) همراه با علائمی کمتر از ۶ هفته میباشد و اگر علائم بیشتر از ۶ هفته به درازا کشید ممکن است مزمن شود. درمان فیشر مزمن سخت تر و پیچیده تر بوده و ممکن است علائم دیگری از یک بیماری مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو باشد. در حالت خفیف می توان آن را با روش های گیاهی و دارو درمان نمود اما در صورتی که پیشرفت کند باید با روش های پزشکی مثل لیزر و جراحی درمان شود.

سایر روش های درمان شقاق

سایر روشهای درمان فیشر بیشتر مواقع مطمئن و تاثیر گذار است ولی بسته به نوع فیشر و اندازه ی آن دارد. لیزر شقاق راهی مطمئن تر از سایر روش های درمانی میباشد و امکان برگشت پذیری ندارد.

روش های درمانی بدون جراحی

درمان شقاق بدون جراحی

روش های درمان بدون جراحی همیشه مؤثر و تاثیرگذار نیست و در بیشتر مواقع فقط علائم بیماری را کاهش میدهد. بهتر است برای درمان قطعی فیشر به پزشک مراجعه کرده و خودسرانه عمل نکنید.

نیتروگلیسیرین خارجی

پماد نیترو گلیسیرین خارجی برای شقاق

 به منظور افزایش جریان خون در نواحی تحتانی، تقویت و کمک به آرامش اسفنکتر مقعد استفاده می شود. به طور کلی نیتروگلیسیرین در صورت عدم موفقیت سایر درمان ها، درمان پزشکی محسوب می شود. عوارض جانبی آن شامل سردرد میباشد که می تواند شدید باشد.

کرمهای بی حسی موضعی

کرم بی حسی برای شقاق

مانند هیدروکلراید لیدوکائین (زایلوکائین)  برای تسکین درد مفید می باشد. پماد آنتی فیشر یکی از پمادهای موثر برای درمان زخم مقعدی در اثر یبوست می باشد که موجب تسکین درد، خارش، سوزش و التهاب می شود. بعد از شستن ناحیه و خشک کردن مقعد روزی دو مرتبه لایه نازکی از پماد را روی زخم بمالید.

بیشتر بخوانید: بهترین پماد و دارو برای درمان شقاق مقعدی

تزریق سم بوتولینوم نوع A (بوتاکس شقاق مقعدی) 

بوتاکس برای شقاق مقعدی

برای فلج کردن موقت عضله اسفنکتر مقعد و توقف اسپاسم عضله مقعد به کار گرفته می شود. تزریق بوتاکس برای درمان شقاق ممکن است بیش از یک جلسه طول بکشد و در هر جلسه پزشک تنها یک سی سی بوتاکس را به مقعد تزریق می کند.

بیشتر بخوانید: تزریق بوتاکس برای شقاق مقعدی چگونه انجام می شود؟

داروهای فشار خون

دارو برای شقاق

مانند نیفدیپین خوراکی یا دیلتیازم می توانند به اسپاسم اسفنکتر مقعد کمک کنند. این داروها به صورت خوراکی و یا استعمال خارجی هستند و در صورت مؤثر نبودن نیتروگلیسیرین تجویز میشوند و عوارض جانبی دارند.

درمان با جراحی

جراحی شقاق مقعدی

اگر به شقاق مزمن مبتلا هستید و یا علائم شدید است، امکان جراحی فیشر وجود دارد. پزشکان این جراحی را اسفنکتروتومی داخلی جانبی می نامند که در آن یک قسمت از اسفنکتر مقعد بریده شده تا اسفنکتر بتواند اسپاسم راحت و بدون دردی داشته باشد و شروع به بهبود میکند.

جراحی نیز مؤثر است ولی پس از جراحی بیمار شرایط سختی را تجربه خواهد کرد. همچنین احتمال بی اختیاری مدفوع و نشت گاز را به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید : عمل جراحی شقاق مقعدی چگونه است؟

درمان خانگی

درمان خانگی شقاق

درمان خانگی شقاق برای موارد مزمن مؤثر نیست و افراد مبتلا به این بیماری حتما باید به پزشک مراجعه کنند. این روش فقط علائم فیشر را کاهش میدهد و در بهبود هیچ کمکی نمیکند.

  • آب زیاد بنوشید.
  • مواد غذایی پرفیبر بخورید.
  • مدام ورزش کنید.
  • در وان آب گرم بنشینید.

بیشتر بخوانید : درمان خانگی شقاق مقعدی با عسل

سوالات متداول درباره درمان شقاق با لیزر

بهترین راه درمان شقاق مقعدی یا فیشر چیست؟

درمان شقاق با لیزر روشی است که تمامی پزشکان جهان آن را تایید کرده اند و در نیم ساعت انجام می شود.

دوره نقاهت لیزر شقاق چقدر است؟

لیزر کمترین دوره نقاهت را دارد و نهایتاً یک هفته بعد بیمار به روال عادی زندگی خود بر میگردد.

در صورتی که شقاق را درمان نکنیم چه میشود؟

اگر شقاق مقعدی به موقع درمان نشود، علاوه بر درد و خونریزی بیشتر برای بیمار، ممکن است به شقاق مزمن تبدیل شود.

آیا پس از لیزر شقاق دچار بی اختیاری میشویم؟

خیر. به دلیل اینکه در لیزر فیشر، عضلات اسفنکتر صدمه نمی بینند در نتیجه عوارضی مثل بی اختیاری ندارد.

3 دیدگاه دربارهٔ «درمان شقاق با لیزر در یک جلسه *سرپایی* (تضمینی بدون درد)»

    1. سلام دوست عزیز
      بله در تهران است. اما درمان شما در یک جلسه کمتر از یک ساعت انجام می شود و بعد از آن می توانید به شهر خود بازگردید. برای تعیین وقت لیزر تماس بگیرید: ۰۲۱۸۶۰۸۴۹۷۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا