درمان بی اختیاری مدفوع ، درمان خانگی، ورزش و آزمایشات

درمان بی اختیاری مدفوع

بی اختیاری مدفوع یکی از مشکلات خجالت آوری است که امکان دارد در زندگی هر فردی پیش بیاید و به معنی این است که بدون اینکه فرد متوجه شود لباس زیر با مدفوع کثیف می شود. اگر هرچه زودتر برای درمان بی اختیاری مدفوع اقدام شود، علائم سریعتر از بین میروند.

درمان بی اختیاری مدفوع

درمان های مختلفی وجود دارند و باید زیر نظر پزشک انجام شوند که شامل:

درمان دارویی

بستگی به دلیل بی اختیاری مدفوع دارد، شامل:

درمان بی اختیاری مدفوع

داروهای ضد اسهال

 مانند، لوپرامید هیدروکلراید و دی فنوکسیلات و سولفات آتروپین

ملین فله ای

اگر یبوست شدید باعث بی اختیاری مدفوع شده باشد داروهایی مانند، متیل سلولز (مرکبات) و پنی سیلین تجویز میشود.

تغییرات رژیم غذایی

مواد نوشیدنی و خوراکی ها بر روی مدفوع اثر می گذارند و اگر یبوست باعث بی اختیاری باشد، پزشک نوشیدن میزان زیاد آب و خوردن یک رژیم غذایی سرشار از فیبر را تجویز میکند. اگر اسهال باعث این مشکل باشد مواد فیبردار از میزان آبکی بودن مدفوع کم میکند. 

ورزش کردن و سایر درمان ها

ورزش برای درمان بی اختیاری مدفوع

اگر آسیب به عضله ی مقعد باعث این مشکل شده پزشک یک برنامه ی ورزشی را پیشنهاد میدهد تا قدرت عضلات بازگردد. این درمان ها عضله ی اسفنکتر را کنترل میکنند و دفع مدفوع را راحت تر میکنند که شامل:

ورزش عضلات لگن

توسط یک متخصص آموزش داده می شود تا قدرت عضلات مقعد افزایش داده شود. افراد آموزش می بینند که چگونه عضلات لگن را تقویت کنند تا در زمان دفع مدفوع بتوانند عضلات مقعد را کنترل کنند. 

ورزش حرکات روده

پزشک به بیمار پیشنهاد میدهد که هر روز در زمان خاصی دفع مدفوع داشته باشد. به عنوان مثال، بعد از غذا خوردن. اگر فرد به موقع به سرویس بهداشتی برود، عضله ی مقعد را بیشتر میتواند کنترل کند.

تزریق فله

تزریق فله ی غیرقابل جذب، دیواره ی مقعد را کلفت تر میکند و از نشت مدفوع جلوگیری میکند.

تحریک عصب ساکرال

اعصاب ساکرال از نخاع به لگن متصل هستند و وظیفه ی ایجاد احساس دفع و تنظیم انقباض عضلات مقعد را دارند. یک دستگاه، ضربان هایی را مداوم به اعصاب می فرستد تا ماهیچه های روده را تقویت کند. این درمان بعد از انجام سایر روش ها انجام میشود.

تحریک عصب تیبیال خلفی

پزشک، عصب تیبیال خلفی در مچ پا را با حداقل تهاجم تحریک می کند. این درمان برای بی اختیاری مدفوع گزینه ی مناسبی است و چندین بار انجام میشود.

بالون واژینال (سیستم گرفتگی)

یک دستگاه پمپ مانند شبیه بالون است که به داخل واژن میرود. بالونی که درون واژن قرار دارد به دیواره های مقعد فشار وارد میکند و بی اختیاری مدفوع را کاهش میدهد.

جراحی

جراحی برای درمان بی اختیاری مدفوع

اگر بی اختیاری مدفوع بر اثر پرولاپس رکتال یا آسیب دیدگی اسفنکتر باشد به جراحی نیاز است. این جراحی ها شامل:

اسفنکتروپلاستی

این عمل اسفنکترهای ضعیف و آسیب دیده ی هنگام زایمان را ترمیم میکند. پزشک ماهیچه های آسیب دیده را شناسایی میکنند و لبه های آن را میبرد، سپس لبه های سالم را به یکدیگر را بخیه میزند. این کار باعث قوی تر شدن ماهیچه و استحکام اسفنکتر می شود.

درمان پرولاپس رکتال، رکتوسل یا بواسیر

با جراحی این مشکلات برطرف میشود و بی اختیاری مدفوع از بین میرود.

جایگزینی اسفنکتر مقعد

اسفنکتر مقعد مصنوعی جایگزین اسفنکتر مقعد آسیب دیده میشود. این دستگاه یک وسیله ی بادی است که در اطراف مقعد قرار میگیرد. در هنگام رفتن به سرویس بهداشتی از این وسیله استفاده می شود و بعد از دفع مدفوع دستگاه مجدد خودکار تنظیم میشود.

درمان خانگی بی اختیاری مدفوع

درمان خانگی بی اختیاری مدفوع

سبک زندگی یک عامل تاثیر گذار است. بعضی مواقع با رعایت مواردی میتوان از بی اختیاری مدفوع جلوگیری کرد.

ورزش کگل

ورزش کگل، ورزشی است که عضلات لگن را تقویت میکند و به تقویت مثانه و روده کمک میکند. برای انجام ورزش کگل عضله هایی را که برای ادرار استفاده میشود را منقبض کرده تا جریان ادرار متوقف شود، اینگونه است که میتوان عضله ی کگل را شناسایی کرد. انقباض را تا ۳ ثانیه نگه دارید و سپس ۳ ثانیه آن را آزاد کنید. این کار را ۱۰ بار تکرار کنید. زمانی که عضلات قوی تر شدند، انقباض را مدت زمان بیشتری نگه دارید. روزی ۳ ست ۱۰ تایی اینکار را انجام دهید.

بر روی مواد غذایی که میخورید دقت کنید.

از مواد غذایی که مصرف می کنید یک لیست تهیه کنید. زیرا ارتباطی بین مواد غذایی مصرف شده و بی اختیاری مدفوع ارتباطی وجود داشته باشد. زمانی که فهمیدید مشکل از کدام ماده ی غذایی است از خوردن آن اجتناب کنید.

غذاهایی که باعث اسهال یا گاز و بی اختیاری مدفوع میشود شامل، غذاهای تند، غذاهای چرب و لبنیات(در صورت عدم توانایی لاکتوز در معده) است. کافئین، نوشیدنی های الکلی، آدامس بدون قند، نوشابه ی رژیمی و شیرینی مصنوعی می توانند مانند ملین عمل کنند. 

دریافت فیبر کافی

فیبر برای درمان بی اختیاری مدفوع

فیبر مدفوع را نرم تر  و کنترل میکند، فیبر در میوه ها، سبزیجات و غلات مانند، نان و سرلاک موجود است. روزی ۲۵ گرم فیبر باید مصرف شود اما به یکباره نباید به رژیم غذایی اضافه شود. مصرف زیاد و ناگهانی فیبر باعث نفخ و گاز میشود. نوشیدن روزی ۸ لیوان آب باعث نرم تر شدن مدفوع میشود.

شستن با آب

بعد از دفع مدفوع محل را با آب خالی شسته و همچنین نشستن در آب نیز موثر است. دستمال کاغذی را به آب آغشته کرده و محل را تمیز کرده یا میتوان از دستمال های مرطوب بدون الکل استفاده کرد زیرا الکل پوست را حساس میکند.

خشک کردن محل

اجازه دهید محل خودش خشک شود ولی اگر عجله دارید میتوان برای خشک کردن از حوله یا دستمال استفاده کرد.

اگر بی اختیاری مدفوع درمان نشد از پدهای جاذب و لباس زیر یکبار مصرف استفده کنید. در هنگام استفاده از پوشک بزرگسال مطمئن شوید که لایه ی سطحی جاذب است.

آزمایشات

آزمایش برای شناسایی بی اختیاری مدفوع

تعداد زیادی از آزمایشات وجود دارد تا علت بی اختیاری مدفوع را نشان دهد:

  • معاینه جسمی. پزشک انگشت خود را چرب کرده و به داخل مقعد فرو میکند تا استحکام عضله ی اسفنکتر را بررسی کند.
  • آزمایش بالون. بالون وسیله ای مشابه تنقیه است. پزشک بالون را که با آب پر شده است به داخل مقعد فرو میکند و این بالون درون مقعد باقی میماند تا بیمار احساس نیاز به دفع مدفوع پیدا کند. 
  • مانومتری مقعد. یک لوله ی نرم انعطاف پذیر به داخل مقعد فرو میرود و سر این لوله یک برجستگی مانند بالون دارد. این آزمایش میزان سفتی عضله ی اسفنکتر و حساسیت عملکرد مقعد را بررسی میکند.
  • سونوگرافی آنورکتال. یک ابزار باریک وارد مقعد می شود. این وسیله تعداد زیادی فیلم و عکس تولید میکند تا ساختار اسفنکتر را بررسی کند.
  • کولونوسکوپی. یک لوله ی نرم وارد مقعد می شود تا داخل کولون را بررسی کند.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی(ام آر آی). ام آر آی تصاویر واضحی از اسفنکتر را ایجاد میکند و مشخص میکند که آیا اسفنکتر ها آسیب دیده اند.

اگر به بی اختیاری مدفوع دچار هستید

اگر نگران این هستید که به موقع به سرویس بهداشتی نرسید. برای جلوگیری موارد زیر را رعایت کنید:

  • قبل از خارج شدن از منزل از سرویس بهداشتی استفاده کنید.
  • اگر احساس بی اختیاری دارید از پد یا پوشک بزرگسال استفاده کنید.
  • وسایل مورد نیاز برای عوض کردن لباس زیر و تمیز کردن به همراه داشته باشید.
  • محل سرویس بهداشتی را بشناسید تا سریعا به آنجا بروید.

 

34 دیدگاه دربارهٔ «درمان بی اختیاری مدفوع ، درمان خانگی، ورزش و آزمایشات»

  1. سلام من هجده سالمه و رابطه مقعدی داشتم و متاسفانه دچار بی اختیاری گاز ومدفوع شدم ایا همیشه میمونه یا ازبین میره ؟درمان خانگی رو لطفا بگید

    1. سلام دوست عزیز

      عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی مقعد ماهیچه ای اسکلتی بوده و وظیفه بسته نگه داشتن غیر ارادی مقعد را بر عهده دارند. زمانی که رابطه از پشت به صورت مکرر انجام شود، این عضلات شل شده، کارایی خود را از دست داده و فرد دچار بی اختیاری در دفع مدفوع می شود. تنها راه برای جمع کردن این عضلات و دهانه رکتوم انجام جراحی است.

  2. سلام
    پسرمن ۱۱ سالشِ و بی اختیاری مدفوع داره
    پیدرولاکس مصرف میکنه و کمی هم لاغرِ
    آیا این نوع بیماری درمان میشود؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله هم درمان دارویی دارد که باید تحت نظر پزشک باشد و هم اگر بی اختیاری بر اثر آسیب دیدگی اسفنکتر باشد جراحی می کنند و اگر لازم باشد اسفنکتر مقعد مصنوعی به جای اسفنکتر مقعد آسیب دیده جایگزین می شود.

  3. سلام، خانم، مجرد، ۳۳ سال، سابقه یبوست،
    بعد از اجابت مزاجم کمی بعدش کمی مدفوع میاد بیرون ازپشتم ولباسمو الوده میکنه

    1. سلام دوست عزیز
      باید همیشه رژیم غذایی فیبردار داشته باشید و ورزش مخصوص کگل را انجام دهید. می توانید از پدهای روزانه مخصوص بزرگسالان برای جلوگیری از آلوده شدن لباستان استفاده کنید.

  4. سلام سال ۱۴۰۰ بدلیل کنسررکتوم نیمی از اسفنکتر داخلی مقعدی ام برداشته شده است. در حال حاضر در صورت پیاده روی تا نیم ساعت و بسته به نوع تغذیه روز قبل، ترشحات و دفع کمی دارم که باعث مشکلات شده برام و اعتماد به نفس و روانم را داغون کرده … آیا راه درمانی برام هست؟

    1. سلام دوست عزیز
      ابتدا با پزشک خود مشورت نمایید و تمامی ازمایشات بعد از جراحی مثل کلونسکوپی را انجام دهید. برای درمان هم از دارو می توان استفاده کرد و هم با استفاده از روش های درمان جراحی مثل اسفنکتروپلاستی، تزریق بیومتریال درون کانال مقعد، درمان کانال مقعد با رادیوفرکانس ، ترمیم عضلات مقعد آسیب دیده ، تحریک عصب sacral ، اسفنکتر مصنوعی، جابجایی عضله برای تقویت اسفنکتر مقعد

  5. سلام دختر ۱۱ساله دارم الا۴یا۵ بار لباس زیر خود را مدفوع مدفوعی کرده باه اندازی دوبند انگشت باید چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      بی اختیاری مدفوع در کودکان بیشتر به دلیل یبوست است. استرس و موضوعات عاطفی نیز اثرگذار می باشد. بهتر است با او صحبت کرده و سعی کنید علت را از خودش جویا شوید بدون اینکه احساس شرم یا ترس و خجالت به او بدهید.

  6. مادرشوهرم سرطان روده راست داره خیلی نزدیک مقعدشه الان طول درمان گرفته و داره درمان میشه و پرتو درمانی میکنه الان چندوقته که بی اختیاری مدفوع داره و زود زود میره دسشویی یعنی هریه ربع خیلی اذیت میشه راهکاری درین لطفا بگین؟!

    1. سلام دوست عزیز
      احتمالاً عصب ها و عضلات اسفنکتر مقعد آسیب دیده است. بهتر است تمرینات تقویت عضلات لگن را انجام دهند و با پزشک خود برای این مورد مشورت نماید. البته بی اختیاری موقت مدفوع جزو یکی از عوارض نادر پرتودرمانی سرطان راست روده می باشد.

  7. سلام خسته نباشید پسرم ۴ سالشه و ما هنوز پوشکش میکنیم چون با این که دستشویی رفتنو بلده اما نمیتونه خودشو کنترل کنه.و الانم با این که پوشکشو عوض میکنم بازم بعد یکی دو دقیقه پوشکشو کثیف میکنه.آیا راه درمان یا دارویی هست که بتونه خودشو کنترل کنه.البته اینم بگم که وقتی بیمار میشه از شش ماهگی از شیاف استامینوفن براش استفاده میکنیم آیا شیاف میتونه باعث این امر شده باشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      ممکن است به دلیل استفاده زیاد از شیاف باشد بهتر است از سایر روش های تب بر مثل قطره و پاشویه و … هم استفاده کنید و اگر تب کودک پایین نیامد شیاف بگذارید. دلیل دیگر عدم کنترل مدفوع ممکن است به دلیل داشتن یبوست باشد که باید تغذیه او را اصلاح کنید.

  8. سلام پسرم ۴ سالشه وبه تازگی کم کم مدفوع میکنه اونم تو شلوارش هر چی به هش میگم بشین دستشویی کن اعتنا نمیکنه وسر پا مدفوع میکنه بعداز دو قیقه نمیشه که باز میبینم مدفوع کرده ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      باید علت این کار را پیدا کنید و شروع به برطرف کردن آن کنید. مثلا ممکن است دچار یبوست یا مدفوع سفت و سخت باشد که این کار را انجام می دهد یا اینکه استرس و اضطراب دارد یا کودک بیش فعالی هست. همه اینها ممکن است علت این کار باشند. بهتر است با لحن ملایم و بدون احساس خجالت و شرم به او دادن، با پسر خود صحبت کنید و دلیل اینکار را جویا شوید .اگر حل نشد به مشاور کودک هم مراجعه کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      برای بی اختیاری مدفوع باید علت آن را پیدا کنید که در بیشتر مواقع به دلیل یبوست های طولانی و یا مدفوع سفت و خشک است. و با توجه به علت آن روش درمان تجویز می شود برای مثال اکر بخاطر یبوست شدید باشد داروهایی مانند، متیل سلولز (مرکبات) و یا روش های جراحی و … برای درمان به کار گرفته می شود.

  9. من اصلا احساس دفع ندارم براثر فشار برروی باسنم دچار این مشکل شدم وشکمم زیر نافم روز به روز بزرگ میشه رفتم متخصص گفتند بیودفیدبیگ دارید باید برات عصب مصنوعی بگذاریم وروده بزرگت از کار افتاده حالا من چکار کنم خواهشا ،راهنمای کنید

  10. سلام دختر ۷سالهی من بی اختیاری ادرار و مدفوع داره به دلیل چسبندگی نخاع مادرزادی هنوز پوشکش میکنم راه درمان ندارد ؟؟ فیزیوتراپی می‌تونه کمکش کنه ؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      باید این عارضه با انجام جراحی ستون فقرات و آزاد کردن نخاع با بریدن باندی که نخاع تحت کشش قرار داده درمان شود. بی اختیاری از عوارض چسبندگی مادرزادی و کشیدگی نخاع می باشد.

  11. سلام من ۳۸سالمه الان ۲۵روز هست که عمل جراحی لیزر همورویید انجام دادم از روز دهم به بعد دچار بی اختیاری مدفوع شدم الان ۱۵روز هست که هر ۱۵دقیقه یکبار به عضلاتم فشار میاد و بی‌اختیار مدفوع تخلیه میشه.پزشکم میگه یکماه دیگه صبر کن دیگه خسته شدم از بس درد کشیدن تو رو خدا راهنماییم کنید چکار کنم.

    1. سلام دوست عزیز
      یکی از مزایای لیزر بواسیر نسبت به جراحی سنتی این است که عوارضی مثل بی اختیاری و عود مجدد را ندارد. ممکن است پزشک مهارت کافی را نداشته و هنگام لیزر به بافت های اطراف هم آسیب رسانده باشد.

  12. سلام پسر من ۱۲سالش بیاختیاری مدفوع داره ده جلسه بیوفیتبک انجام داده فایده نداشته باید چکار کنه ادامه بده فیزیوتراپی یا درمان دیگه ای داره

    1. سلام دوست عزیز
      باید علت روانی این موضوع را از فرزند خود بپرسید ممکن است به دلیل استرس و یا مشکلات عاطفی و یا یبوست از دفع مدفوع خودداری می کند و منجر به بی اختیاری می شود. بهترین کار مراجعه به یک روانشناس کودک می باشد.

  13. سلام.من ۲۰ سالمه و چند بار در طول یک روز رابطه مقعدی داشتم.قبل از اون هیچ گونه رابطه ای نداشتم .الان بعد از گذشت دو روز بی اختیاری در دفع گاز دارم.ممکنه خود به خود درست شه یا نیازه ک به پزشک مراجعه کنم؟اگر نیاز هست چ متخصصی باید ویزیتم کنه؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهتر است به پزشک متخصص کولورکتال یا جراح عمومی برای بررسی گشادی مقعد مراجعه نمایید.

  14. سلام پسرم نه سال داره که چهار ماهه به بی اختیاری مدفوع شده آزمایش مدفوع و خون و ادرار هم داده سالم بود ولی باز هم خوب نشده در روز سه تا چهار بار لباسش رو کثیف میکنه خیلی هم لاغر شده تو رو خدا راهنماییم کنید یا پیش چه دکتری باید ببرم خیلی خجالت می کشه

  15. سلام من ۲۶ سالمه و از ۱۶ سالگی بیماری کولیت اولسراتیو ( زخمی ) گرفتم و کولونوسکوپی کردم آندوسکوپی کردم
    بستری هم شدم و دارو سولفاسالازین مصرف می کنم ولی مواقعی که هوا سرد و گرم میشه کنترل مدفوع از دست میدم
    اسهال هم شدم میشه
    بگید چکار کنم ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا