بی اختیاری مدفوع در کودکان ، علت، درمان، علائم و پیشگیری

اردیبهشت ۵, ۱۳۹۹

زمانی که لباس زیر بدون اینکه کودک بداند در اثر مدفوع کثیف میشود، یعنی بی اختیاری مدفوع در کودکان رخ داده و این یعنی مدفوع در کولون (انتهای روده) یا رکتوم جمع شده است. کولون پر از مدفوع میشود و شروع به نشت مدفوع میکند و جمع شدن مدفوع در انتهای روده(کولون) باعث عدم کنترل حرکات روده میشود.

بی اختیاری مدفوع در کودکان بعد از سن ۴ سالگی، زمانی که کودک رفتن به سرویس بهداشتی را یاد گرفته ،آغاز می شود. در بیشتر موارد، کثیف شدن لباس زیر یکی از نشانه های یبوست حاد است. بی اختیاری مدفوع برای والدین بسیار ترسناک است و برای کودکان خجالت آور است. با این حال درمان این بیماری وجود دارد.

علائم بی اختیاری مدفوع در کودکان

علائم بی اختیاری مدفوع

علائم و نشانه های آن شامل موارد زیر است:

• نشت مدفوع و مایع به لباس زیر که ممکن است، اشتباها به اسهال تعبیر شود.
  • یبوست با مدفوع سخت و خشک
  • عبور مدفوع بزرگ
  • دفع مدفوع دیر به دیر
  • کاهش اشتها
  • دل درد
  • شب ادراری و کثیف کردن لباس زیر
  • عفونتهای مکرر مثانه ، معمولاً در دختران

دلایل

دلایل زیادی وجود دارد که منجر به بی اختیاری مدفوع میشود که شامل یبوست و مشکلات عاطفی میباشد.

یبوست

یکی از دلایل آن یبوست مزمن است. در یبوست، مدفوع سخت و خشک است که دفع مدفوع را دردناک تر میکند. در نتیجه، کودک از رفتن به سرویس بهداشتی خودداری میکند که مشکل را دشوار تر میکند.

هرچه مدفوع بیشتر در کولون بماند سفت تر شده و  دفع مدفوع دشوارتر میشود. زمانی که کولون در اثر یبوست و مدفوع زیاد کشیده میشود، اعصابی که دستور دفع مدفوع را صادر میکنند از کار می افتد سپس زمانی که کولون پر میشود، مدفوع نرم و آبکی از مقعد خارج میشود و انسداد روده و عدم کنترل بر حرکات روده اتفاق می افتد.

دلایل-بی-اختیاری-مدفوع-در-کودکان

برخی از علت های یبوست شامل:

• نگه داشتن مدفوع به دلیل دردی که هنگام دفع مدفوع بوجود می آید(مخصوصا زمانی که فرد از خانه دور است)
  • عدم فعالیت
  • مصرف میزان کم فیبر
  • مصرف ناکافی مایعات
  • مصرف بیش از اندازه ی شیر گاو یا عدم توانایی تحمل شیر گاو

موضوعات عاطفی

استرس عاطفی منجر به بی اختیاری مدفوع میشود. کودک ممکن است اضطراب را از موارد زیر دریافت کند:

• آموزش دستشویی رفتن زودتر از حد موعد
  • تغییر در زندگی کودک مانند تغییر در رژیم غذایی، شروع آموزش دستشویی، شروع مدرسه یا تغییرات برنامه ای
  • استرس عاطفی، به عنوان مثال، جدایی والدین یا جدا کردن خواهر یا برادر

این مشکل بیشتر در پسران رایج است. عوامل زیر شانس ابتلا را افزایش میدهند:

• استفاده از داروهایی که منجر به یبوست میشود مانند داروهای سرفه
  • اختلال کمبود توجه / بیش فعالی
  • اختلال طیف اوتیسم
  • اضطراب یا افسردگی

پیشگیری-از-بی اختیاری مدفوع در کودکان

در قسمت پایین برخی استراتژی ها برای جلوگیری از بی اختیاری مدفوع و عوارض آن وجود دارد.

جلوگیری از یبوست: به کودک کمک کنید تا با یک رژیم غذایی پر فیبر از یبوست جلوگیری کند و او را به خوردن آب زیاد تشویق کنید.

تکنیک های آموزش درست رفتن به سرویس بهداشتی: میزان اطلاعات خود راجع به نحوه ی آموزش را بالا ببرید. خیلی زود یا به صورت خیلی اجباری اینکار را به کودک یاد ندهید. تا زمانی که کودک هنوز آماده نشده است صبر کنید و در زمان مناسب از روش صحیح استفاده کنید. در این باره می توانید با پزشک مشورت کنید.

درمان برای بی اختیاری مدفوع را زود آغاز کنید: درمان به موقع با بهره گیری از تجربیات پزشک، از عوارض بی اختیاری جلوگیری میکند. ویزیت توسط پزشک میتواند به شناسایی و درمان سریع کمک کند.

چه زمان به پزشک مراجعه کرد

اگر کودک، دستشویی رفتن را آموزش دیده باشد و یک یا چند موارد بالا را تجربه میکند حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

عوارض

کودکانی که به این مشکل دچار هستند از لحاظ احساسی موارد زیادی مانند خجالت، ترس و عصبانیت  را تجربه میکنند. اگر کودک توسط دوستان خود مورد تمسخر قرار گیرد یا توسط بزرگسالان نقد یا تنبیه شود امکان ابتلا به افسردگی و پایین آمدن اعتماد به نفس در کودک وجود دارد.